Formtoppade – 14 år efter första Gasellpriset

Ärvda formar, mästerligt hantverk och en passion för tradition. 

Sedan starten har Stoneform Sweden byggt sitt rykte på dessa grunder. 

Att bevara ett kulturarv handlar om att förstå dess värde”, säger vd:n Jonnie Rangse.

När Jonnie Rangse öppnar dörren till Stoneform Swedens lager är det som att kliva in i en tidsmaskin. Här, omgiven av över 9 000 formar som vittnar om tre generationers hantverk, inleds storyn om hur en visionär stuckatörlärling förvandlade en passion till ett Mästargasellprisat företag. 

– Vår formbank har betytt mycket för företagets tillväxt. Den effektiviserar vår verksamhet och sparar både tid och pengar, inte bara för oss utan även för våra kunder. Vi har oftast exakt de formar som behövs, eller något mycket likvärdigt, säger Jonnie Rangse.

Han grundade bolaget redan 1995, då som ett tillverkningsbolag av brandskyddsprodukter. Efter att ha sålt en del av verksamheten 2016 och tagit en paus insåg han att stuckatur låg honom närmast om hjärtat.

– Jag hade alla dessa formar, och de förtjänade att få komma till användning igen. Det var dags att återvända till stuckaturen.

Med denna insikt nybildades Stoneform Sweden Group 2019 med fokus på stuckatur-, gipsputs- och akustikentreprenader. Tre år senare blev företaget Gasellvinnare – precis som 2008.

– För 16 år sedan var vi ett renodlat tillverkningsbolag med begränsade möjligheter till expansion. Då låg vår framgång i de produkter vi tog fram. Men nu, som tillverkare av stuckatur och ett montagebolag, har vi breddat vår verksamhetsbas. Vi hanterar allt från större entreprenader inom murning och putsning till specialprojekt som marmorino, mikrocement och passivt brandskydd.

Genom åren har Stoneform Sweden varit med och renoverat flera landmärken i och runt Stockholmsregionen.

– Uppdrag som anses vara mer eller mindre omöjliga är det bästa jag vet. Ett projekt som var riktigt utmanande var Sperlingens backe 45 vid Stureplan – en återskapning av fasaden så som den såg ut innan den hyvlades under 50-talet. Det fanns väldigt lite underlag vad gäller bilder och måttsättningar på alla detaljer som en gång suttit på fasaden. Men slutresultatet blev fantastiskt.


Jonnie Rangse konstaterar att intakta fasader alltid har renoverats, men de senaste åren vill allt fler beställare även återskapa sina fasader som har avskalats från sin dekoration.

– Generellt sett har folk börjat inse vikten av att bevara och återskapa vår historia, och förstått att gamla byggnader var otroligt välbyggda med genuina byggmaterial. Det blir allt vanligare att återgå till traditionella byggmetoder, vilket bevarar fastigheternas värde. Eftersom vi specialiserar oss på traditionella tekniker inom stuckatur, murverk och putsning gynnas självklart vår verksamhet. Vi ser en ökad orderingång.

Hur ser processen ut när ni återanvänder historiska formar i nya projekt?

– Vi använder formar från vår bank som passar projektets tidsepok och återanvänder utsmyckningar som matchar både mått och stil. Det är viktigt att bevara fastighetens ursprungliga formspråk. Om det saknas nödvändiga formar skapar våra skulptörer dem. Vid moderna projekt erbjuder vi även ny stuckatur, som ljusramper och profilerade undertak, något som vi tar fram enligt önskemål från kunderna.

Jonnie Rangses framgångsrecept för hållbar tillväxt bygger på kunskap, utbildning, lösningar, lyhördhet och innovation:

– Det handlar om att ständigt lära och anpassa sig, att lyssna och lösa problem, avslutar han.

Bolagsnamn: Stoneform Sweden Group.
Ort: Arlandastad.
Bransch: Mur och puts samt stuckaturarbeten.
Omsättning 2022: 71,4 Mkr.
Resultat efter finansnetto 2022: 4 Mkr.
Gaseller: År 2008, 2022, 2023.
Läs mer på Stoneform.se
Stoneforms VD Jonnie Rangse