Från källaren till toppen med protein i tanken

Influencers, proteinpulver och en stark fitnesskultur.
Proteinbolaget har sedan starten tagit fasta på tre tydliga trender.
– Att bygga ett varumärke handlar om att förstå sin publik. För oss har influencers varit en nyckel till framgång, säger vd:n Mårten Åkeson.

1 050 kronor i studiebidrag, inga förkunskaper inom företagande och utan pejl på hur man utformar affärsplaner. Men studenterna Mårten Åkeson och Adam Gillberg visste år 2012 att de ville testa på entreprenörslivet – och magkänslan sa att de skulle ske på nätet.

– Det var rätt läskigt i början. Men en stor del av vår framgång, då som nu, är att vi är två entreprenörer som stöttar och pushar varandra genom både framgång och motgång. Det gör en modigare än om man skulle stå ensam, säger Mårten Åkeson.

Han är vd för Proteinbolaget, som via en liten webbshop och källarförsäljning idag är en ledande aktör inom kosttillskott i Sverige. Men vägen till framgång har inte varit spikrak.

– De första åren satsade vi mest på Google men förstod inte riktigt hur det fungerade, och litade på externa konsulter. Med kosttillskott kommer strikta regler från Google, och trots flera varningar om att vissa produkter inte var tillåtna att annonsera ignorerade vi dessa.

När sökjätten plötsligt stängde av deras konto sjönk försäljningen drastiskt.

– I panik flyttade vi vår budget till Facebook och Instagram, vilket i efterhand visade sig vara lyckosamt eftersom det breddade vår närvaro och stärkte vårt varumärke. Det tog oss nästan sex månader att återuppta annonseringen på Google.

Att jobba med influencers har varit ett nyckeldrag som fått fart på Proteinbolagets tillväxt genom åren.

– Vi använde tidigt ambassadörer och tog dem med ut på mässor runt om i Sverige för att bygga vårt varumärke. Det blev en viktig strategi för oss. Vi har haft upp till tusen unika influencer-samarbeten per månad. GAAM, som började som ett eget märke inom Proteinbolaget, står nu på helt egna ben och finns i vanliga butiker.

Nyckeln för att växa snabbt, poängterar Mårten Åkeson, är att jobba datadrivet och sedan våga skala upp det som fungerar bra:

– Om datan säger att en viss aktivitet eller kampanj ger bra avkastning är det viktigt att omfördela budgeten åt det hållet och sedan verkligen våga satsa på det, avslutar han.

Bolagsnamn: Proteinbolaget.
Ort: Karlskoga (med kontor i Örebro och Stockholm och logistikcenter i Karlskoga).
Bransch: Hälsokost- och kosttillskott.
Omsättning 2022: 232,3 Mkr.
Resultat efter finansnetto 2022: 165 000 kronor.
Gaseller: År 2018, 2021, 2022.
Läs mer på Proteinbolaget.se