Tre gånger om på 2020-talet har Beyond Retail hängt upp Gaselldiplomet på väggen.
Nyckeln till tillväxt?
– Vi ser oss inte som en leverantör av tjänster. Vi vill vara en partner för våra kunder och vi strävar mot gemensamma mål, säger vd:n Niclas Winroth.
Konsultbyrån Beyond Retail hjälper företag att uppnå lönsam digital tillväxt – och detta i en konkurrensutsatt bransch.
– Vi lever i en tid där teknologin utvecklas i rasande takt. Tillgången på data är oöverträffad och kunderna är mer uppkopplade och informerade än någonsin tidigare. Dessa förändringar har satt kunden i förarsätet. Men att bara investera i den senaste tekniken löser ingenting utan digital kompetens på plats som kan utnyttja den på rätt sätt. Det är där vi kommer in i bilden, säger Niclas Winroth.
Beyond Retail tillhandahåller den digitala kompetens som deras kunder saknar.
– Namnet till trots så hjälper vi kunder i alla branscher med att tillgodose deras behov av digital kompetens. Vi tar gärna ett helhetsgrepp och ser oss som en partner för våra kunder och har möjlighet att skräddarsy vårt erbjudande efter deras behov. Ibland krävs punktinsatser och då kan interimslösningar med konsulter vara bäst lämpat. I andra fall behöver man en mer långsiktig lösning och då hjälper våra rekryteringsexperter till att hitta den digitala kompetens som kunden saknar och vill anställa, säger Niclas Winroth.
Beyond Retail har tidigt satsat på AI och maskininlärning – vilket förändrat spelplanen på flera sätt.
– Genom att hjälpa våra kunder implementera lösningar med stöd av AI så kan de nå bättre resultat samtidigt som de i många fall får en bättre kostnadseffektivitet.
Niclas Winroth betonar också vikten för företagen att värna om de befintliga anställda i den digitala omställningen. För att få maximal snabbhet och avkastning i omställningen måste man få med alla på tåget, även de som inte idag besitter digital kompetens, menar han:
– Ett exempel på hur vi har kunnat hjälpa till med detta är vårt erbjudande om digital utbildning, där vi har hjälpt en stor återförsäljare att utbilda 50 nyckelpersoner verksamma i den lite mer traditionella retaildelen av företaget i digital marknadsföring och e-handel. Detta har gjort att de sedan kunnat samarbeta mycket bättre med de egna digitala teamen, och har kunnat ge dem den support de behöver för att kunna realisera deras högt ställda mål på e-handelsförsäljningen.