Från en rawfoodkurs i USA till nordisk e-handelssuccé.
Rawfoodshop Scandinavias grundare Rebecca Larsson omvandlar sin passion för hälsosam mat till en blomstrande affärsverksamhet.
– Nästa internationella expansion blir Finland, avslöjar hon.
När Rebecca Larsson 2009 utbildade sig till rawfoodkock i San Francisco var det i en era då rawfood vuxit som en motpol till skräpmatskulturen i USA. I Sverige däremot, där hon startade sitt bolag, kände knappt någon till begreppet.
– Det var princip bara veganer som åt råkost och levande föda. Under åren har dock svenskarnas intresse för växtbaserad och ekologisk mat växt, säger hon.
Förutom råvaror säljer Rawfoodshop Scandinavia även färdiga frukostblandningar, kryddor och te – samt glutenfria produkter och bakingredienser.
– Vi har en medveten kundgrupp som är måna om vad de stoppar i sig. Kosttillskott och kroppsvårdsprodukter säljer också bra.
Hur väljer ni vilka nya produkter som ska lanseras?
– Jag kollar mycket på trender och söker efter kompletterande produkter som kan passa in. Jag följer många influensers och åker på mässor runt om i världen. Med åren har vi byggt upp ett stort kontaktnät med leverantörer som håller oss uppdaterade. Eftersom vi har hela kedjan från inköp av råvaror till färdig produkt så kan vi producera korta serier och se hur marknaden tar emot nyheter.
Rawfoodshop Scandinavia har haft tillväxtvindarna i ryggen sedan start och vill fortsätta växa.
– Vi har byggt upp en bra strategi där vi snabbt och effektivt kan följa hela kedjan och snabbt ställa om eller ändra på något. Vi outsourcar inte något, utan tar hand om hela kedjan med inköp, paketering, lagring och distribution. Sedan måste man hela tiden ligga steget före och ha en plan på hur företagets ska utvecklas inom de närmaste tre åren.
Familjeföretaget Rawfoodshop Scandinavia växer inte bara i Sverige utan också i Danmark och Norge.
– Nästa internationella expansion i år är Finland. Intresset för våra produkter är inte bara stort i Skandinavien utan vi ser en stor potential sälja i fler länder, säger Rebecca Larsson.
Hon drömmer om att kunna öppna fysiska butiker i Stockholm, Köpenhamn och Oslo.
– I dag har vi butik i Malmö där vi etablerat ett bra koncept, men vi ser möjligheterna att kunna expandera på dessa marknader.