Bemanningsgasellen som vägrar bromsa in: ”Man behöver tillväxt – annars står man still”

Det började med tre konsulter som blev 40 anställda på en månad, och därifrån har det rullat på. Bemanningsföretaget Tranpenad har gått från klarhet till klarhet, men siktar fortfarande uppåt.
– Ska man göra en ny upphandling och det handlar om logistik eller lager så ska man tänka på oss, säger vd och grundare Tomas Hulth.

Läs mer om Tranpenad

Tranpenad är ett entreprenörsdrivet bemannings- och rekryteringsbolag som förser verksamheter inom lager, logistik och e-handel samt produktion med arbetskraft.

Jobb i bemanningsbranschen har varit och är fortfarande ett vanligt första steg in på arbetsmarknaden för många människor. Och i en verksamhet som hyr ut konsulter är det extra viktigt att hitta rätt kompetens. Tranpenads vd och grundare Tomas Hulth berättar:

– Förr var det ofta att man började på bemanningsbolag och jobbade där i sex till tolv månader och blev sedan anställd av kunden, och så är det väl fortfarande ibland. Men bemanningsbranschen har vuxit mycket och i dag trivs många med att vara konsulter och ha olika uppdrag. Sedan är lönen ofta lite bättre också.

Men att vara anställd av ett bemanningsbolag ställer särskilda krav på medarbetaren.

– Vi behöver ha personer med öppet sinne. Man kan inte tycka att det är jobbigt att åka ut till olika arbetsplatser eller att lära känna nya kollegor exempelvis. Våra konsultchefer som anställer har nycklarna och är hjältar när det kommer till att hitta duktiga medarbetare.

Ändrade strategi efter finanskrisen

Sedan starten har Tranpenad haft fokus på bemanning, men vilka branscher man vänder sig till har förändrats.

– Vi startade den 1 april 1999 och hyrde ut tre konsulter. I mitten av maj samma år var vi 40 anställda, så man kan säga att det gick ganska fort där.

De första åren hade man verksamheter inom bygg- och anläggningssegmentet som sina främsta kunder. Men efter finanskrisen 2009 har Tranpenad ställt om sin strategi.

Numera väljer man att jobba med verksamheter inom mer konjunkturokänsliga branscher inom lager och e-handel samt produktion som även har en uttalad affärslogik att använda sig av bemanningsbolag. Detta har som visat sig vara ett bra val, inte minst ett par månader in i den globala Coronakrisen. För trots att det är tufft nu så kämpar Tranpenad på som alla andra.

– En anledning till att vi har klarat oss någorlunda bra nu är nog att vi då tog beslutet att vi aldrig ville hamna i en liknande situation som efter finanskrisen.

Medveten strategi att växa kraftigt

Men den som kallar Tranpenads strategi för defensiv får tänka om. Bolaget växer nämligen så att det knakar. Man ökar för varje år som går och 2019 års omsättning på 497 miljoner kronor är hela 396 miljoner högre jämfört med 2013.

Och att växa kraftigt har varit en medveten strategi.

– Jag som ägare tog ett beslut om vi skulle bli topp fem i Sverige och vi är på god väg tack vare att vi följer vår strategi och våra duktiga konsulter och tjänstemän som verkligen har växlat upp. Ett företag behöver tillväxt, annars står man still.

Vad är nästa steg för Tranpenad?

– Nu ska vi etablera oss i toppen bland bemanningsbolag på blue collar-sidan, i dag är vi sjunde största aktör i Sverige. Vi vill vara ett varumärke som levererar bra produkter, nöjda kunder och nöjda medarbetare. Ska man göra en ny upphandling och det handlar om logistik, lager eller e-handel samt produktion så ska man tänka på oss.

Läs mer om Tranpenad

FAKTA

Tranpenad

Tranpenad är ett bemanningsbolag inom inom lager, logistik, tredjepartslogistik och e-handel.

Omsättning 2018: 409 MKR

Omstättning 2019: 497 MKR

Ökning: 21,5 procent

Antal anställda: 2000 (inklusive timanställda)